Match-faserna

Jag har inte funnit något vettigt begrepp på svenska för de olika skedena i en match, så jag har tagit begrepp från Hearthstone-världen på engelska som på bästa sätt beskriver vad jag är ute efter. En Wordfeudmatch består av följande fem faser; One-drop, Early game, Mid game, Late game och End game.

One-drop är matchens första utlagda bokstäver. Detta är kanske det viktigaste draget för hur matchen artar sig utseendemässigt. Om man tar dubbel-ord-poängsrutan nedåt eller till höger ökar det sannolikheten för en instängd match då instängda matcher vanligtvis tenderar att gå nedåt och åt höger. One-drop-fasen beskrivs nedan med ett exempel.

Här är ett bra startställ med många alternativ. JUSTA, TUJAS, TJUSA och ASIAT är de ord som man kan nå ut till en DW med. Alltså har man åtta olika sätt att placera ett sådant ord. Alla är bra på sitt sätt. TJUSA med J på TW-DW linjen är det mest offensiva draget då honnören hamnar i "skottlinjen" så att säga. JUSTA med T på TW-DW linjen är det mest defensiva draget av dessa då ett ord med två konsonanter i rad är lite svårare att bygga parallellt med, samt att matchen förmodligen kommer byggas vidare åt höger och nedåt. Men det är inte allt man kan göra, man kan även lägga kortare ord eller swappa. Till exempel ger TIA med I på mittenrutan inte mycket poäng, men man sparar bra bokstäver och kan köra gnetspel i väntan på att motståndaren skall öppna upp. Det enligt mig intressantaste draget är dock att lägga TIA med A på mittenrutan. Detta sparar man bra bokstäver med, och samtidigt öppnar man ett finfint läge för den som har ett S, vilket man har sparat.Vidare kommer man även att få spela en öppnare match då man jobbar sig uppåt och åt vänster.

Efter första draget går man direkt in i early game. Detta är den period av matchen som man inte har så många olika ställen på planen att lägga. Om man som andra drag rullar så går man genast in i mid game. Här nedan är ett exempel på en early game-situation där nästan samtliga möjliga drag öppnar upp. Då gäller det att öppna på ett sätt som man själv kan utnyttja om motståndaren tillåter. Här öppnas med ONUS-(NID)S i hopp om att få fronthaka med T(ONUS). I och med att ONUS läggs går matchen lite diffust in i mid game.

Mid game är den huvudsakliga delen av matchen. Vanligtvis löper den ungefär från att det är 75 brickor kvar i påsen till att det är 15 kvar. Här samlar man poäng och bokstäver för att förhoppningsvis ha skaffat sig ett övertag inför slutspelet. Nedan finns två matcher som befinner sig i mid game, den ena uppöppnad med gott om bra lägen, och den andra tilltäppt och gnetig.

Senare träder man in i late game, som är den första delen av slutspelet. Här förbereder man sig för utgången och man planerar vad bästa och troligaste sättet att i slutändan få fler poäng än motståndaren. Tips om late game och end game finns under "tips för toppspelare".

Avslutningsvis inträder man i end game, den enda fasen där ingen tur är inblandad. Här bör man räkna ut vilken utgång som är bäst.

Nedan finns en givande räkneövning, kulturist lade LÄK-(O)K på näst översta raden, och hade kvar ATDZ och en ledning på 69 poäng. Vad är bästa möjliga resultatet som GLXKBLT kan uppnå? (matchen spelades i division 1 på WLoH säsong 92 om du vill se slutresultatet)