Ändelser

Ändelser är en kombination av bokstäver som tillsammans är starkare än bokstäverna hade varit var för sig. Till exempel är D mer ofta än sällan en dålig bokstav att arbeta med, men om man har ett A, ett N och ett E så blir D:et plötsligt en väldigt bra bokstav då ANDE-ändelsen är en av de allra mest användbara. Över hälften av alla bokstäver har någon ändelse som man kan bilda en ändelse med, men det innebär inte att alla ändelser är bra eller värda att spara på. Exempel på bra ändelser som man kanske inte borde spara bara för att de är ändelser är -HET och -BAR. Om man har en av dessa ändelser ska man absolut leta efter rullningar med dem, men det är också bra att lägga så att man blir av med H och B då ET respektive AR är bra ändelser att ha senare plus att H eller B annars är bland de svåraste bokstäverna att arbeta med.
 
Det är bra att lära sig vilka ändelser som man själv är duktig på att utnyttja. Generellt sett är S, A, E, R, T och N de bästa bokstäverna sett till antalet användbara ändelser de utgör. Den obestridliga kungen bland ändelser är ändock S:et. S är enligt många spelets bästa bricka just för att den kan haka på nästan varje ord. Att lägga ut ett S i slutet av ett ord för att få ett enda poäng mer är näst intill helgerån för mig. De åtta S:en är i normalfallet den enskilt viktigaste faktorn till vem som vinner matchen om spelarna är jämbördiga.
 
Här är listor på ändelser som är bra att ha i åtanke när man spelar.
 
Vanliga ändelser som kan förlängas med S:
-are
-era
-eri
-ier
-ade
-or
-orna
-er
-erna
-ar
-arna
-en
-et
-het
-ist
-ism
-ast
-aste
-ena
-age
-el
-ett
-ium
-um
-tion
-iska
 
Vanliga ändelser som inte kan förlängas med S:
-ande
-ad
-ig
-bar
-isk
 
Lite ovanligare ändelser som ändå förekommer relativt ofta:
-ell
-iv
-na
-iera
-ifiera
-sam
-ögd
-eria
-är
-io
-ende
-nsk
-inna